Sposoby montażu zestawów kołowych do urządzeń.

Ograniczona ilość miejsca dostępnego w obrębie niektórych działów produkcji, szczególnie kręte trasy, jakie ma do pokonania urządzenie bardzo często wymaga szczególnych cech manewrowych, aby prowadzenie wózka dla operatora było łatwiejsze. Zwrotność: jest definiowana jako zdolność wózka do zmiany kierunku; Kierunek: odnosi do trajektorii wózka jaką pokonuje wzdłuż określonego kierunku. W zależności od wymagań manewrowych jakie stawiamy urządzeniom, należy odpowiednio rozstawić koła. Poniżej przestawione jest kilka podstawowych sposobów umieszczenia kół pod urządzeniem.
wózek koła książe

Dwa zestawy skrętne i dwa zestawy stałe: najlepiej sprawdzają się na długich i prostych trasach, gdzie jest tylko kilka zmian kierunku. Najczęściej stosowane rozmieszczenie zastawów kołowych np. w wózkach platformowych, większość pojazdów mechanicznych wykorzystuje takie rozmieszczenie (samochody, wózki widłowe itp.)
nośność koła lub zestawu= (ciężar pojazdu + przenoszony ładunek)/3

wózek koła książe

Dwa zestawy stałe i dwa zestawy skrętne: idealnie nadają się do długich tras na których następuje tylko kilka zmian ruchu. Takie rozmieszczenie kół umożliwia po pierwsze łatwy obrót w miejscu, po drugie dobra jazda po linii prostej. W miarę możliwości do zastosowań na równej powierzchni.
nośność koła lub zestawu= (ciężar pojazdu+przenoszony ładunek)/3

wózek koła książe

Cztery zestawy skrętne: używanie na krótkich trasach, częste zmiany kierunku np. podczas podejścia do maszyn lub półek. Wózek źle się prowadzi podczas jazdy na wprost . Odpowiednie do przestrzeni ciasnych, gdzie wymagane jest manewrowanie we wszystkich kierunkach. Najczęściej taki układ spotykamy w marketach przy wózkach na zakupy dla klientów.
nośność koła lub zestawu= (ciężar pojazdu+przenoszony ładunek)/3

wózek koła książe

Cztery zestawy stałe: długie i proste trasy, bez zmiany kierunku. Taki układ zestawów kołowych często wykorzystywany na liniach produkcyjnych, przy obróbce. Wózki z takim rozmieszczeniem zestawów często posiadają sterownik z napędem.
nośność koła lub zestawu= (ciężar pojazdu+przenoszony ładunek)/2

wózek koła książe

Cztery zestawy skrętne oraz dwa zestawy stałe, takie rozmieszczenie zalecane jest przy długich urządzeniach i przy dużych obciążeniach. Takie rozmieszczenie kół ułatwia nam manewrowanie urządzeniem.
nośność koła lub zestawu= (ciężar pojazdu+przenoszony ładunek)/4

Podział zestawów kołowych ze względu na sposób mocowania.

a) Zestawy skrętne mocowane na płytkę.

Posiadają głowicę skrętną umożliwiającą obrót zestawu wokół osi pionowej. Dzięki głowicy skrętnej jest możliwe płynne manewrowanie urządzeniami. Płytka posiada cztery otwory umożliwiające zamocowanie zestawu za pomocą elementów łącznych do urządzenia. Aby umożliwić łatwy skręt widelca, koło montuje się z reguły z poziomym przesunięciem pomiędzy osiami łożyska skrętnego i koła. Przesunięcie to nazywane jest wysięgiem i pozwala, jeżeli jest prawidłowo dobrane, na płynny skręt.
koła książe

1 = płytka mocująca
2 = widelec skrętny
3 = koło
4 = oś koła
Wymiary:
H = wysokość całkowita
F = wysięg
A,B = wymiary płytki
a,b = rozstaw otworów pod śruby
d = średnica otworów pod śruby

b) Zestawy skrętne mocowane na płytkę z hamulcem.

Różnica w stosunku do wcześniej opisywanego zestawu ogranicza się do zastosowania hamulca. Są trzy typy hamulców stosowanych w zestawach:
-hamulec dwufunkcyjny- w tym przypadku po naciśnięciu dźwigni hamulca następuje zwolnienie hamulca koła jak i płytki skrętnej (blokada kierunku)
-hamulec koła
-blokada kierunku- stosowana w przypadku gdy chcemy ograniczyć manewrowość urządzenia, sprawia że urządzenie porusza się w linii prostej.

koła książe

c) Zestawy stałe mocowane na płytkę.

Są to zestawy których widelec nie posiada głowicy skrętnej, czyli jak ma to miejsce w przypadku zestawu skrętnego z blokadą kierunku umożliwia poruszanie się w linii prostej.
koła książe

Zestawy stałe
Opis:
1 = obudowa stała
2 = koło
3 = oś koła
Wymiary:
H = wysokość całkowita
wysokość konstrukcyjna
A,B = wymiary płyty
a,b = rozstaw otworów pod śruby
d = średnica otworów pod śruby

d) Zestawy skrętne mocowane na otwór.

Są zestawami, które posiadają głowicę skrętną umożliwiającą obrót zestawu wokół osi pionowej. Dzięki głowicy skrętnej jest możliwe płynne manewrowanie urządzeniami. Mocowanie zestawu umożliwia otwór umieszczony centralnie na szczycie widelca. Mocowanie na jeden otwór ułatwia mocowanie w urządzeniach, w których jest ograniczone ilość miejsca do zamocowania.

koła książe

Zestawy skrętne z otworem centralnym
Opis:
1 = otwór centralny
2 = płyta
3 = widelec skrętny (obudowy)
4 = koło
5 = oś koła
Wymiary:
H = wysokość całkowita/
wysokość konstrukcyjna
F = wysięg
A = średnica płyty
d = średnica otworu centralnego

e) Zestawy skrętne mocowane na trzpień.

Posiadają głowicę skrętną zakończoną trzpieniem. Mamy dwa podstawowe rodzaje trzpieni gładki oraz gwintowany. Ten rodzaj mocowania w bardzo prosty sposób umożliwia zamocowanie zestawu kołowego do urządzenia ponieważ w sobie podsiada element mocujący.
koła książe

Zestawy skrętne z trzpieniem
Opis:
1 = trzpień stalowy
2 = płyta
3 = widelec skrętny (obudowy)
4 = koło
5 = oś koła
Wymiary:
H = wysokość całkowita/
wysokość konstrukcyjna
F = wysięg
A = średnica płyty
P = średnica trzpienia
Q = długość trzpienia

Podstawowe pojęcia

Zestaw kołowy

W skład zestawu kołowego mogą wchodzić różne elementy, najczęściej występują dwa główne: koło i widelec Pod pojęciem zestawów kołowych rozumie się komponenty, które są mocowane w maszynach, urządzeniach, itd., w celu umożliwienia ich jazdy. Zestawy kołowe zasadniczo nie są napędzane bezpośrednio i w ogóle są przewidziane tylko dla małych prędkości. Urządzenia ew. maszyny najczęściej są ciągnione wzgl. pchane ręcznie lub poruszane przy pomocy ciągnika. Z zasady rozróżnia się zestawy kołowe skrętne, zestawy kołowe skrętne z hamulcem i zestawy kołowe stałe.

Koło

Koła są wykonane z różnych materiałów (poliamidu, polipropylenu, stali) i są dostępne w wersji z opaskami (bandażami), oponami, pokrywami itp. lub bez tych komponentów. Jakość bieżnika oraz różne rodzaje obręczy i tarcz kół, jak również zróżnicowane łożyskowania nadają kołom różnorodne i wielorakie właściwości. Dzięki temu posiadają one zróżnicowane nośności, opory toczenia oraz jakość. Charakterystyczne właściwości poszczególnych typoszeregów wraz z przekrojami kół szczegółowo objaśnię dalej.

koła książe

Wymiary:

D = średnica koła

d = średnica otworu osi

T1 = długość piasty

T2 = szerokość koła

Budowa koła

koła książe
koła książe

Koła z oponą gumową:
a) Opona mechanicznie połączona z piastą.
b) Opona chemicznie połączona z piastą.
c) Opona pneumatyczna.

Koła z oponą poliuretanową:

a) Opona mechanicznie połączona z piastą.
b) Opona chemicznie połączona z piastą.
c) Oponka z wtryskiwanego poliuretanu połączona z piastą mechaniczne (oraz temperatury)

koła książe

Koła monolityczne, piasta oraz bieżnia wykonane z tego samego materiału. Fizyczne, mechaniczne właściwości koła zmieniają się zależnie od zastosowanego materiału.

Widelec

Widelec stanowi obudowę koła, która umożliwia bezpośrednie zamocowanie zestawu do urządzeń, mebli itp. Wykonane są z różnych materiałów w zależności od przeznaczenia. Zakres stosowanych materiałów jest bardzo szeroki od poliamidu po żeliwo. Widelce stosowane w zestawach dzielimy na widelce stałe, skrętne i widelce skrętne z hamulcem.

Podział widelców ze względu na nośność:

a) widelce standardowe

koła książe
koła książe

PŁYTKA (1) z: elektrolitycznie ocynkowanej blachy stalowej lub AISI 304 KM blacha ze stali nierdzewnej
WIDELEC (2) z: elektrolitycznie ocynkowanej blachy stalowej lub AISI 304 KM blacha ze stali nierdzewnej
ATS (3): elektrolitycznie ocynkowanej blachy stalowej lub AISI 304 KM blacha ze stali nierdzewnej
GŁOWICA SKRĘTNA (5): podwójne pierścienie kulek smarowanych lub nierdzewne kólki ze stali 420 smarowane
MOCOWANIE PŁYTKI Z WIDELCEM(4): widelec spasowany z płytką i znitowany na zimno.
OSŁONKA NA KULKI (6): pierścień pomarańczowy z polietylenu
NOŚNOŚĆ: 220 ÷ 300 kg
KOŁA O ŚREDNICY: 65 ÷ 250 mm
WYGLĄD: biały ocynk lub polerowany

b) widelce wzmocnione

koła książe
koła książe

PŁYTKA (1)z: elektrolitycznie ocynkowanej blachy stalowej lub AISI 304 KM blacha ze stali nierdzewnej
WIDELEC (2) z: elektrolitycznie ocynkowanej blachy stalowej lub AISI 304 KM blacha ze stali nierdzewnej
ATS (3): elektrolitycznie ocynkowanej blachy stalowej lub AISI 304 KM blacha ze stali nierdzewnej
GŁOWICA SKRĘTNA (5): podwójne pierścienie kulek smarowanych lub nierdzewne kólki ze stali 420 smarowane

MOCOWANIE PŁYTKI Z WIDELCEM (4): widelec spasowany z płytką i mocowany przy pomocy śruby i nakrętki o klasie 8.8 lub ze stali nierdzewnej AISI 304
OSŁONKA NA KULKI (6): pierścień czerwony z poliamidu
NOŚNOŚĆ: 300 ÷ 750 kg
KOŁA O ŚREDNICY: 100 ÷ 200 mm
WYGLĄD: biały ocynk, żółty lub polerowany

c) widelce podwójnie wzmocnione

koła książe
koła książe

PŁYTKA (1)z: elektrolitycznie ocynkowanej blachy kutej
WIDELEC (2)z: elektrolitycznie ocynkowanej blachy stalowej
ATS: elektrolitycznie ocynkowanej blachy stalowej
GŁOWICA SKRĘTNA (5): osiowe łożyska kulkowe i stożkowe łożyska wałeczkowe
MOCOWANIE PŁYTKI Z WIDELCEM(4): widelec mocowany do płytki za pomocą nakrętki z systemem zapobiegającym odkręceniu
OSŁONKA NA KULKI (6): pierścień pomarańczowy z polietylenu
NOŚNOŚĆ: 350 ÷ 1600 kilogramów
KOŁA O ŚREDNICY: 100 ÷ 250 mm
WYGLĄD: zielony ocynkowany